Verslag eerste bijeenkomst aanpak verkeerssituatie winkelcentrum Van Lenneplaan

17 maart 2016

Afgelopen dinsdagavond, 15 maart, was er in de onlangs geopende Kenniswerkplaats (Van Schendelstraat 9) een bijeenkomst over de mogelijke aanpak van de verkeerssituatie bij het winkelcentrum aan de Van Lenneplaan. Deze eerste ontmoeting was bedoeld voor direct omwonenden, ondernemers, en gebruikers van het winkelcentrum. Vanaf 19.30 uur was men welkom. Vanaf 20.00 uur begon de avond. Er waren zo’n 30 mensen aanwezig. Naast de uitgenodigde bewoners, ondernemers en gebruikers van het winkelcentrum, waren er ook mensen aanwezig vanuit de gemeenteraad, Terra MBO, vanuit het WIJ De Wijert team, en vanuit het Gebiedsteam Zuid. Wijkwethouder Ton Schroor was tevens uitgenodigd om als voorzitter van het Gebiedsteam meer te vertellen over het plan. De avond werd geleid door stadsdeelcoördinator Zuid, Eric Mooij.

De heer Schroor begint de avond door uit te leggen dat er vanaf 2010 al wordt gesproken over mogelijke aanpassingen aan het winkelcentrum. Het Gebiedsteam Zuid wil de problematiek rondom het winkelcentrum nu echt gaan aanpakken, en wil samen met de bewoners, ondernemers, en gebruikers van het winkelcentrum gaan kijken een plan gaan ontwikkelen. Daar is deze eerste bijeenkomst voor bedoeld. Het grootste probleem is de verkeerssituatie. Er is vaak sprake van blikschade en kleine ongelukken. Dit moet gaan veranderen, maar dan wel door een gezamenlijk project.

DSC02152Wijkwethouder Ton Schroor legt uit wat de bedoeling is van de avond

Vanuit het publiek wordt gevraagd waarom er maar zo weinig mensen zijn uitgenodigd voor deze bijeenkomst. De heer Mooij geeft aan dat er heel bewust voor is gekozen om voor deze eerste bijeenkomst de direct omwonenden, ondernemers en gebruikers van het winkelcentrum uit te nodigen, nu het hen het meeste aangaat. Ook vraagt de persoon uit het publiek waren er zo weinig ondernemers aanwezig zijn. Een van de ondernemers geeft hierop het antwoord: er was op deze avond al een vergadering gepland met de lokale ondernemers. Echter, deze ondernemer zal verslag doen van deze avond, zodat ook de afwezige ondernemers goed geïnformeerd zijn.

De heer Mooij legt de groep uit wat de Kenniswerkplaats is. De Kenniswerkplaats is begin november officieel gestart in De Wijert en Helpman, en dient als broedplaats voor nieuwe gezamenlijke projecten tussen de gemeente Groningen, Terra, andere scholen, en uiteraard de buurt. Daarom is dit een heel geschikte plek om deze bijeenkomst te organiseren. Dan legt de heer Mooij de aanwezigen uit wat het programma van de avond is. Er zal eerst kort worden verteld over de historie van De Wijert is, in het bijzonder het winkelcentrum. Dit wordt gedaan door historicus Marieke van der Heide. Vervolgens vertelt Wilfred IJedema, verkeersdeskundige van de gemeente Groningen, over de verkeerssituatie bij het winkelcentrum. Daarna zijn de genodigden aan zet: er mag op vier borden geschreven worden wat de knelpunten en wensen zijn van de groep. Dit zal vervolgens met elkaar besproken worden. Ter afronding kan men zich opgeven voor een werkgroep, om verder na te denken over het plan. Het doel van deze eerste avond is om met elkaar te kijken wat de wensen zijn, en een werkgroep te gaan vormen die verder na gaat denken over het plan. Het is de bedoeling dat deze werkgroep met een conceptplan gaat komen, dat vervolgens teruggekoppeld gaat worden aan de groep. Daarna wordt het conceptplan voorgesteld aan de gemeenteraad van Groningen. Het streven is om dit voor de zomer van 2016 te hebben voltooid.

DSC02153Vanuit de zaal worden er meerdere vragen gesteld

Mevrouw Van der Heide neemt de groep mee in de historie van De Wijert. Vanaf 1950 werd er gebouwd aan het zuidelijke deel van onze stad. Corpus den Hoorn en Helpman werden eerst gebouwd. De Wijert werd daarna gerealiseerd, volgens het idee van de zogeheten Stempelwijk. Dat houdt in dat werd gekozen voor een mix van eengezinswoningen, appartementen, kleinere woningen voor senioren of alleenstaanden, en enkele hoge flat. Rondom een centrale groenvoorziening. Dit patroon is in De Wijert van bovenaf uitstekend te zien. De Wijert werd hiermee een landelijk voorbeeld voor hoe een woonwijk kan worden opgebouwd. De aanwezigheid van veel groen is hierbij heel belangrijk geweest, én gebleven. Rond 1968 was De Wijert klaar voor gebruik. Er waren eerst meer voorzieningen gepland dan uiteindelijk gerealiseerd. Dit kwam doordat Helpman en Corpus den Hoorn deze voorzieningen al aanboden. Wat heel bijzonder was aan de bouw van De Wijert, is dat de wooncorporaties voor het eerst intensief met elkaar gingen samenwerken. Dit onder leiding van architect Klein. Uiteindelijk hebben er zo’n 25 architecten – allemaal Groningers – zich mogen bemoeien met de bouw van De Wijert. In 1962 werd het winkelcentrum aan de Van Lenneplaan gebouwd. Dit gebouw kan als heel bijzonder worden gezien, omdat het enige blok is met zogeheten maisonnettes. Ook is er getracht echt verbinding te maken met het park tegenover het winkelcentrum, het Hendrik de Vriesplantsoen. Ook in die tijd is er al veel discussie geweest over hoe men, met het opkomende autogebruik, parkeergelegenheid moest bieden voor het winkelend publiek. Zo is er toen al gelijk rekening gehouden met een bredere straat.

kaartje Van LenneplaanHuidige situatie winkelcentrum Van Lenneplaan

De heer IJedema is vervolgens aan het woord over de verkeersproblematiek. Hij legt de groep uit hoe de situatie op het moment is. Vanuit het publiek wordt een suggestie gegeven dat er sowieso iets gedaan dient te worden bij de apotheek die aan het winkelcentrum grenst. De stoep zou minder breed gemaakt kunnen worden. De heer IJedema geeft aan dat daar inderdaad een probleem is ontstaan. En dat er ook nagedacht kan worden over de manier waarop auto’s geparkeerd kunnen worden. Dat is nu recht, maar dit zou ook haaks of schuin kunnen. Een ondernemer uit de groep geeft aan dat er een deel van het Hendrik de Vriesplantsoen gebruikt kan worden voor extra parkeergelegenheid. Zo betrek je het plantsoen ook bij de gebruikers van het winkelcentrum. De heer Mooij geeft aan dat in dit stadium alle plannen besproken kunnen worden. Maar dat er altijd rekening moet worden gehouden met het groene karakter van de wijk. En uiteraard met het kostenplaatje.

Na het verhaal van de heer IJedema wordt de groep uitgenodigd plaats te nemen bij de verschillende borden, om zo met verdere ideeën te komen. Mensen hebben duidelijk ideeën over wat er allemaal mogelijk is in de wijk. Na een klein half uur wordt de groep weer verzocht plaats te nemen, om de eerste ideeën met elkaar te bespreken. Men heeft het over een ondergrondse parkeerplek met het park er overheen, een wandelbrug tussen het winkelcentrum en het park, en zo meer. Wat sterk naar voren komt, is dat men de verkeersveiligheid echt wil verbeteren. Er wordt een voorbeeld aangehaald van een plein, zoals dat in Haren ook goed werkt. Daar gebeuren al tijden geen ongelukken meer, terwijl alle verkeer daar wel door elkaar loopt. Het laad- en lospunt naast de Lidl zou beter aangegeven moeten worden, zodat andere bezoekers daar niet zomaar meer hun auto plaatsen. Ook komen er ideeën over een extra parkeerstrook zoals dat ook naar de AH te vinden is. Men is het er over eens dat er veel ideeën zijn. De heer Mooij geeft aan dat voor Terra hier ook een belangrijke taak kan liggen, nu de leerlingen van Terra betrokken kunnen worden in het project.

DSC02165

De avond wordt afgesloten door te stellen dat men echt goede initiatieven met elkaar heeft. De aanwezigen kunnen zich ter plekke opgeven om deel te nemen aan de werkgroep. Er melden zich vijf actievelingen, waaronder zowel bewoners als ondernemers. Zij gaan zich de komende tijd buigen over het plan, en zullen op korte termijn bij de groep terugkomen met een eerste voorstel.

We houden de ontwikkelingen natuurlijk nauwlettend in de gaten. In onze wijkkrant van juni schrijven we wederom over het project.

Tekst: Marike Broekema

Foto’s: Dennis Broekema